Hoe kom je de boom in? Een lijst(je).

Ik weet heus wel hoe ik uit de put kan komen. Ik heb er genoeg boeken over gelezen. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. En hoe ik het vol kan houden. Tijd voor een to-do-lijst.

o Hardlopen. Bijvoorbeeld 1 x per week, met behulp van Evy. Dit heb ik wel eerder gedaan, maar ik word er alleen maar erg moe van. Ik voel de beloofde endorfinen niet. Toch verdient dit punt nog een kans: het is gezond.

o Elke dag een aantal zaken opschrijven die ik goed heb gedaan. Dit heb ik ook al een tijdje gedaan, maar niet volgehouden. Ik leef liever zonder na te denken over alles. Is het niet vreselijk om in je geheugen te moeten graven om iets positiefs over jezelf te zeggen, terwijl er met gemak honderd negatieve dingen boven komen drijven. Minstens.

o Iets met zelfcompassie. Zelfwaardering is passé, zelfcompassie is het antwoord. Schrijfster Kristin Neff schrijft dat ze “stijf opgerold zwart balletje van onzekerheid en angst, vol afkeer van mezelf” was. Herkenbaar. En dat ze dat met zelfcompassie te lijf ging. Heb boek bevat tientallen oefeningen. Dat is te veel. Ik kies deze: Als je vastzit in negativiteit, kun je de onderstaande zinnen gebruiken om je gevoelens te valideren, terwijl je je tegelijkertijd richt op op je verlangen om gelukkig te zijn: “Het is moeilijk om me op dit moment … te voelen. Je … voelen hoort bij het mens-zijn. Wat kan ik op dit moment doen om me gelukkiger te voelen?”

o Mindfulness. Deze trend lijkt geen trend te zijn maar een (voorlopig) blijvertje. Bedoeld om onze Monkey Brains onder controle te houden. Mijn pogingen staak ik zonder uitzondering omdat ik overspoeld raak door negativiteit en m’n uitgebreide to-do-lijst. Natuurlijk heb ik er een heel boek over, met talloze oefeningen, maar ik begin denk ik met een losse oefening uit Psyche & Brein.

o Embodied Cognition. Volgens de theorie van embodied cognition bepaalt de houding van je lichaam en je gezicht hoe je je voelt. Doe een power pose! Mijn plan is om trots rechtop te gaan lopen en zitten.

o Optimizer worden. In een workshop over Happiness (met grote H) leerde ik dat Maximizers de lat te hoog leggen en zichzelf te veel verantwoordelijkheid geven. Optimizers zijn succesvoller omdat ze succes minder zwart/wit zien en zichzelf niet alle verantwoordelijkheid toedichten. Klinkt onwijs moeilijk. Hoe word je een optimizer?!

o Een doel in m’n leven. Als je weet dat je “dit allemaal” ergens voor doet geeft dat je levensenergie. Mijn gebrek aan een specifieke passie achtervolgt me al sinds het kiezen van een vakkenpakket op de middelbare school. Of misschien is het angst om ergens helemaal voor te gaan? En andere opties uit te sluiten?

0 In de Flow raken. Als je in de flow bent ben je het gelukkigst. Je vergeet alles om je heen, en ben met je aandacht bij één zaak. Hier heb ik zelfs twee boeken over gelezen. Aangeraden wordt om een autotelische persoonlijkheid te ontwikkelen: om de dingen die je niet kunt veranderen lief te hebben, en om van alles een spel te maken zodat je er plezier aan beleeft. Kijk hoe het beter/sneller/ efficienter kan, houd lijstjes bij van je voortgang, splits moeilijke taken op in eenvoudigere taken.

Voorlopig het einde van de lijst…

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: