Begin nooit zonder een rolmodel / een tweedelige strategie

Als ik iets moet doen vind ik het altijd fijn om te zien hoe anderen het aanpakken. Het kan zorgen voor tunnelvisie, en je laten lopen in gebaande paden, maar het kan er ook voor zorgen dat je geinspireerd raakt om ook iets moois te bereiken.

Dus ik kocht een boek. Pil, van Mike Bodde. Hoe een cabaratier zijn depressie overwon. Zijn depressie begon met een enorme vermoeidheid en mondde uit in een hel waarbij hij z’n best moest doen om zichzelf niet te vermoorden. Wat voor hem niet werkte: postitieve dingen denken, mindfulness, cognitieve gedragstherapie, diverse zelfhulpboeken, en de meeste medicatie. Wat hem wel hielp: hardlopen (want als je bang bent en je gaat hard rennen, dan voelt het of je wegrent voor gevaar en neemt je angst af), en Anafranil. Na zo’n 7 jaar voelde hij zich weer de oude worden. En toen pas kon hij alles wat hij in therapie en uit boeken geleerd had toepassen.

Achterin het boek zijn als bonus zeer informatieve interviews opgenomen met zijn behandelaars.

Na het lezen realiseerde ik me dat ik geen zware depressie heb. Ik heb immers nog voldoende energie voor dingen die ik echt leuk vind, al stort ik daarna in. Het relativeerde m’n problemen.

Het belangrijkste dat ik leerde van het boek is dat sommige technieken of therapieen niet werken wanneer je je te slecht voelt. Dit hoorde ik al wel eerder, maar het zonk nu pas goed in: train VOOR de wedstrijd, niet tijdens. Dit wordt zeker onderdeel van m’n strategie. Ik heb dus twee onderdelen nodig:

1. Een strategie voor de wedstrijd, voor instant troost.

2. Een strategie om te (blijven) trainen

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

