Filosofische zelfhulp: Epictetus. Richt je op datgene waar je controle over hebt.

Epictetus  stelde de filosofie van de veerkracht op. Veerkracht. Dat heb ik nodig. Mij heb je zo neer. Er komt geen veer aan te pas. Zijn recept, om aan het roer te blijven staan van je eigen ziel, is door voortdurend voor ogen te houden wat je wel in de hand hebt en wat niet.

Niet: (zone 2) ons lichaam, ons bezit, onze reputatie, onze baan, onze ouders, onze vrienden, onze collega’s, onze baas, het weer, de economie, het verleden, de toekomst.

Wel: (zone 1) onze opvattingen.

Epictetus stelt dat we proberen de zaken uit zone 2 te veranderen, wat ons uitput. Tegelijkertijd nemen we geen verantwoordelijkheid voor zaken uit zone 1. Dat kan beter.

Ik heb dus nergens volledige controle over behalve mijn opvattingen? Betekent dat dat ik alles maar moet accepteren? Dat is toch ook een soort hulpeloosheid: “ik heb geen baan, maar als ik het nou allemaal prima vind heb ik iig de controle over mijn opvattingen.”. Blijkbaar snap ik het nog niet. Misschien is het zoals bij optimizers: die erkennen dat ze geen 100% verantwoordelijkheid voor hun resultaten kunnen hebben. Tegelijkertijd zegt Epictetus dat we niet de verantwoordelijkheid voor ons leven bij anderen mogen leggen. We moeten leren onderscheid te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vind je die balans?

Ik snap deze filosofie maar half. Nachtje over slapen en later nog eens over denken.

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

