‘Als je jezelf wil bevrijden van boze buien, tel dan de dagen waarop je niet boos bent geweest.’

Verder met de filosofen. Volgens de Stoicijnen moeten we dagboeken bijhouden en hierin onze gedachten beschrijven. Deze kunnen we vervolgens toetsen en in twijfel trekken. Zo kunnen we slechte gewoontes veranderen in goede gewoontes. Als we het goede gedrag 30 dagen volhouden zal de sle hte gewoonte verlichten, en daarna misschien zelfs verdwijnen. Filosofie is op deze manier een levenslange taak van zelfverbettering.

Ik moet een dagboek gaan bijhouden dus. Iedere dag opschrijven wat ik voor dingen over mezelf gedacht heb. En de dagen tellen dat ik goed over mezelf denk. Maar, wat als ik het nou met alle vreselijke zaken die ik over mezelf noteer eens ben? Dan wordt m’n slechte gewoonte alleen maar sterker. Of zie ik nu een beer op de weg die er niet is? Ik zal toch ooit moeten oefen met het in twijfel trekken van m’n zwarte gedachten. Ik ben alleen bang dat ik er nog slechter in zal zijn dan ik me nu voorstel. En dat de dagen waarop ik succesvol ben niet op zullen tellen.

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

