“Prepare for the worst, hope for the best.”

Naast de theorie staan er in “the procrastination equation” best veel concrete dingen die je kunt doen.

In de categorie: dingen die je kunt doen om de verwachting dat iets lukt te verhogen (Optimising Optimism). Je moet het ook weer niet te veel verhogen. Als je denkt dat iets zeer gemakkelijk zal lukken kun je hierdoor niet meer in actie komen.

Voor op De Lijst:

1. Zorg ervoor dat je in een successpiraal terecht komt:

  • Neem meer verantwoordelijkheid op je werk of in je gemeenschap (vrijwilligerswerk)
  • Ga op reis naar plekken waar je altijd al heen wilde, maar nooit zou gaan.
  • Probeer een avontuurlijke curus zoals raften of bungy jumpen.
  • Leer een nieuwe vaardigheid (koken, schilderen, etc.)
  • Daag jezelf uit om een oude hobby naar een hoger niveau te tillen.
  • Deel een taak op in kleine subtaken, hou de voortgang bij, tel je successen.

2. Leer via anderen:

  • Kijk inspirerende films.
  • Lees inspirerende biografieen. Vraag in de boekhandel om advies.
  • Luister naar inspirerende sprekers.
  • Word lid van een gemeenschap of vereniging van mensen die zichzelf willen verbeteren.
  • Begin je eigen supportgroep.

3. Vergelijk je wenselijke toestand met je huidige toestand:

  • Zit op een rustige plek, en denk aan het leven dat je voor jezelf wenst.
  • Kies een aspect van dit leven, zoals je gezondheid, werk, huis, of hobby.
  • Maak een levendig mentaal beeld. Concentreer je hier op.
  • Denk aan de huidige toestand en het gat wat er tussen de ideale en de huidige toestand zit.

4. Bereid je voor op het ergste, hoop op het beste:

  • Bepaal wat je zou kunnen afleiden op weg naar je doel, en wat je eerder heeft afgeleid. Kijk op fora naar wat anderen voor obstakels ervaren hebben.
  • Maak een lijst van de manieren waarop je gewoonlijk uitstelt en hang deze op je werkplek.
  • Vermijd deze situaties.
  • Maak een plan voor als het mis gaat. Wie kan je weer op het goede pad krijgen?
  • Gebruik dit plan als je uitstelt. Richt je op het verminderen van de ernst en de lengte van je terugval.

5. Accepteer dat je verslaafd bent aan uitstellen (doe als bij de AA):

  • Denk terug aan hoeveel keren je jezelf van je plannen af hebt gepraat. Hou een dagboek bij over je uitstelgewoonte.
  • Erken dat je grootste zorg je eigen zwakke wil is, dat zeker zal proberen je te doen denken dat het alleen “deze ene keer” is.
  • Accepteer dat de eerste keer uitstellen alle volgende keren zal rechtvaardigen. Hierdoor zul je minder snel die eerste stap zetten.
Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: