Ik? Impulsief? Welnee, ik ben saai.

Ik wist niet dat ik impulsief was. Ik dacht dat impulsieve mensen van die spontane mensen zijn die steeds onverwachts naar feestjes gaan, of op impulsieve reisjes naar het buitenland. Maar impulsieve mensen zijn ook de mensen die lekker impulsief het huishouden gaan doen in plaats van hun betaalde werk.

Wat kan je doen om die impulsiviteit in te binden?

– Jezelf vastbinden: de internetverbinding verbreken, de batterijen uit de afstandsbediening, spelletjes van de computer verwijderen, etc.

– Jezelf verzadigen: behoeften vervullen voor ze te sterk worden: neem pauze.

– Jezelf vergiftigen: sluit een weddenschap voor geld dat je moet betalen wanneer je een belofte breekt.

– Beeld je in welke catastrofe kan ontstaan door het uitstellen in combinatie met bijvoorbeeld een dag ziek zijn.

– Zie verleidingen in andere termen. Chocolade cake = vet en suiker. Tv-kijken = stilzitten en kijken naar een lichtbak.

– Houd je werkplek opgeruimd.

– Zorg voor herinneringen aan waarom je aan het werk bent, bijvoorbeeld een familiefoto.

– Houd je werkplek en je vrijetijdsplek gescheiden.

– Stel specifieke doelen op: hoe en wanneer ga je het doen?

– Deel grotere doelen op in subdoelen. Hele kleine subdoelen.

– Organiseer je doelen als routines: gebruik de macht der gewoonte.

 

Enkele van deze tips spreken gelijk tot m’n verbeelding. Mijn voornemens:

– Niet meer thuiswerken, maar in de bibliotheek gaan zitten (en nu ook echt DOEN).

– Een foto zoeken die me herinnert aan waarom ik werk. (Waarom werk ik eigenlijk? Om mezelf te onderhouden, te bewijzen dat ik iets kan, en mee te draaien in de maatschappij: een onafhankelijke vrouw te zijn).

 

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

