Wat ik leerde van Annie M.G. Schmidt

Omdat ik van lezen hou ben ik begonnen met de het verhogen van m’n optimisme door het lezen van een biografie. Na m’n eerste biografie, die van Annie M.G. Schmidt, hoop ik dat ik geïnspireerd ben. Hoewel, geïnspireerd natuurlijk iets anders is dan dat m’n optimisme over m’n eigen kunnen verhoogd is.

Wat ik geleerd heb van het levensverhaal van Annie M.G.:

– Sommige mensen zijn laatbloeiers.

– Dat je op een bepaald punt in je leven een mollig, verlegen mens bent, betekent niet dat je dat je dat de rest van je leven zult zijn.

– Dat je slecht bent in sommige dingen (serieuze dichtkunst), betekent niet dat je ergens anders niet in kunt uitblinken dat er niet ver van af staat (kinderversjes en kinderboeken).

– Een man verlaat soms wél na jaren zijn vrouw voor zijn 2e viool.

– Je kunt heel verschillend zijn dan je man, en tóch een gelukkig huwelijk hebben (voor het grootste deel).

– Je kunt op je 40ste een gezond kind baren.

– Als je last hebt van uitstelgedrag of beginmoeite, deel je werk dan op in wekelijkse porties. (Wist u dat Annie M.G. al haar boeken schreef door iedere week een deel te publiceren in een vrouwenblad?)

– Je kunt een bepaald vak najagen (bijvoorbeeld bibliothecaresse / bibliotheekdirectrice), maar als je een beetje laat zien wat je nog meer in je mars hebt, zal dit door je omgeving gestimuleerd worden, waardoor je het wellicht kunt gaan uitbouwen naar een beter vak ( bijvoorbeeld schrijfster).

– Zelf iets waar je goed in bent, en wat je in principe ook leuk vindt, kan een zware bevalling zijn waarbij je veel aanmoediging nodig hebt (die je bijvoorbeeld iedere dag opbellen om te vertellen hoe goed je het doet).

Geweldige biografie. Ik wil meer.

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

