Denker des vaderlands: “Emoties vlakken vanzelf af. Tenzij je er onjuiste conclusies aan verbindt.”

Wat fijn dat we een denker des vaderlands hebben. Ik heb namelijk iets nuttigs van hem geleerd. Ik wist het waarschijnlijk al, maar dan in andere bewoordingen. Deze bewoordingen, die van de denker des vaderlands, bleken als het spreekwoordelijk vallende kwartje.

Wat hij zei: emoties vlakken vanzelf af. Als je niets doet sterft de emotie vanzelf uit. Met je verstand kun je echter dingen tegen jezelf zeggen die de emotie verlengen. Je kunt bijvoorbeeld boos zijn op jezelf omdat je een fout hebt gemaakt. Als je vervolgens tegen jezelf zegt dat je dom persoon bent en vast en zeker ontslagen zult worden zal je boosheid niet verminderen. Wanneer je jezelf gewoon even boos laat zijn zónder conclusies te trekken zal de boosheid wél overgaan.

De kunst is om je verstand in toom te houden en niet de verkeerde conclusies trekt. Volgens de denker des vaderlands moeten we onszelf trainen in het niet direct conclusies trekken, en dus de onzekerheid te laten bestaan.

Ik heb er vandaag direct mee geoefend. Het lukte nog niet: ik trok wel degelijk conclusies, maar ik merkte wel op dat ik die conclusies ten onrechte trok. En ik zei met m’n verstand tegen mezelf: de emotie gaat vanzelf weer over.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

